Аелис

Аелис
Много обичам да готвя и искам да споделя тази си страст с вас!

вторник, 30 ноември 2010 г.

Торта "Естерхази "


Тази торта направих отново по рецепта от блога на Вероника - не стана точно като нейната, но пък си беше вкусна, у дома я оцениха подобаващо:).

Не е лесна за изпълнение тортата, малко е връткава и ми отне половин ден , за да я приготвя, но резултатът ми хареса.

Срещнах някои трудности при приготвянето й, но то си е така, като правиш нещо за първи път- фонданът ми се получи малко рядък, следващият път по- гъстичък ще го направя.

Ще копирам рецептата на Вероника, защото наистина много хубаво е обяснила етапите по приготвянето на тортата.Внесох малки допълнения и от мен, защото както вече казах - срещнах някои трудности по време на приготвянето на тортата и съм описала как да се справите, ако и вие се натъкнете на тях:).

Необходими продукти:

за блатовете:
8 белтъка
200 грама ситно смлени бланширани бадеми
170 грама захар

за крема:
9 жълтъка
150 грама пудра захар
50 грама брашно
250 мл прясно мляко
250 грама краве масло
ванилия

за захарния фондан:
1 белтък
около 200 грама пудра захар
1 чаена лъжичка прясно изцеден лимоново сок

около 30-40 грама млечен шоколад за мрежата ( аз използвах натурален)

допълнително смлени бадеми за покриване на тортата отстрани

Нека първо да направим крема, защото той трябва да стегне много добре.
Затоплете по-голямата част от млякото (около 200 мл), другото трябва да е студено.
Студеното го разбийте с жълтъците, брашното, ванилията и захарта.
Махнете горещото мляко от котлона, намалете силно котлона( аз го намалих на 1, а после увеличих на 2, котлоните са ми на 6 степени, когато кремът започна да завира - отново намалих на 1), трябва да бъде много слаб за следващия етап на крема, и на тънка струйка добавете топлото мляко към яйчената смес, като разбърквате много интензивно.
Върнете сместта на котлона и не спирайте да разбърквате, докато не се получи гъст крем. Разбъркването и слабия котлон са много важни за получаване на перфектния крем, не ги подценявайте( към края на варенето ми се получиха малки бучици в крема и се притесних, но после оправих нещата с миксер - опитах го,за да съм сигурна, че съм го направила както трябва - беше си много вкусен).Отнема доста време, казвам ви го, за да се подготвите за по- дългичко бъркане:).
Оставете крема да изстине и го разбийте с мекото краве масло.
Приберете крема на студено, за да стегне леко.
Подгответе си хартия за печене и я очертайте с молив с еднакви като диаметър кръгове.
Ако нарисувате кръгове с диаметър 20 см, ще имате 7 блата накрая.
Аз обаче исках да получа малко по-стандартен вид торта и с размер 26 см кръгове получих 5 блата. Но броят, дали 5,6 или 7 не е толкова фатален.И аз като Вероника направих 5 блата с диаметър 26 см., но следващият път ми се иска тортата да ми стане по- височка - така че ще намаля диаметъра;).
Да започваме да приготвяме блатовете.
Разбийте белтъците на пяна и постепенно добавете захарта.
Разбивайте, докато се получи гъст сняг.
Накрая добавете ядките (аз използвах филетирани бадеми, които смлях ситно в блендера) и разбъркайте с шпатула или дървена лъжица до пълното смесване на бадемите. Намаслете много добре кръговете на хартията за печене, защото инъче няма да можете да отлепите лесно блатовете.
Ако се притеснявате, че хартията може да ви изграе лоша шега, печете всеки блат в добре намаслена и набрашнена тава с подходящ размер.
Изпечете блатовете един по един на 180 градуса за около 6-7 минути.
Внимавайте да не ги изгорите, трябва просто съвсем леко да се зачервят по краищата.
Самите блатове трябва да си останат светли, не се стремете да ги изпечете, както например се пече кекс.
Изпечените блатове трябва да изстинат напълно.
Сега да сглобим тортата: редувайте блат, крем и така, до изчерпване на продуктите.
Последният блат трябва да бъде намазан с много малко крем, изчислете си така количеството, че да не остане много крем за последния блат и бордюра на тортата.
Ако намажете повърхността на тортата с твърде много крем, рискувате да ви се провали декорацията с фондана.
А фонданът се приготвя така: с бъркалка или вилица разбийте белтъка за фондана и започнете да прибавяте от пудрата захар, сложете и лимоновия сок.
Добавяйте от захарта, докато се получи гъста (но не твърде гъста) смес, трябва да може да се разлее по повърхността на тортата.
Може да не се наложи да сложите цялото количество от 200 грама пудра захар, това зависи от белтъка ви и от преценката ви.
Разтопете на водна баня шоколада.
Сега трябва да се действа много бързо, за да направите красива мрежа.
Сложете шоколада в шприц с много тънък накрайник, трябва да е подготвен, защото трябва да работите с него веднага след като изсипете фондана. .
Сложете фондана върху тортата и го разпределете да се изравни навсякъде по повърхността й.
С шприца направете много шоколадови кръгове, като започнете от средата на тортата.Ако не разполагате с шприц - вземете найлоново пликче, сложете шоколада вътре и с ножичка отрежете съвсем мъничка дупчица - пробвайте на едно от парчетата хартия за блатовете дали се получава тъничка струйка шоколад.
После с клечка за зъби или дървен шиш за месо направете шарките, първо от бордюра към средата и после с обратно движение ( в линка с оригиналната рецепта има снимки).
Облепете бордюра на тортата със смлени бадеми.
Сложете готовата торта да стегне в хладилника за минимум 5 часа.

Приятно тортоправене!
Източник

7 коментара:

  1. Стела,и аз я правих тази тортичка-притеснявах се за фондана,но се справих.Трябва да е по-гъстичък.Който обича много сладко,ще му хареса.А рецептите на Вероника са прекрасни...Приятен ден!Живка

    ОтговорИзтриване
  2. Живе, абсолютно съм съгласна с теб - много са й хубави рецептите на Вероника, и блога й като цяло- фен съм й;).А с фондана си се справила по- добре от мен:).И аз стигнах до същият извод - още малко пудра захар му трябваше на фондана, за да стане перфектен.

    ОтговорИзтриване
  3. Много се радвам, че си направила тортата.:)) Не се притеснявай за фондана, следващия път ще бъде чудесен.:) А и винаги можеш да си "репетираш" да си правиш само него, ето, скоро идват празници и можеш с него да си украсиш коледните меденки.:))
    Много благодаря на теб и Живето за хубавите думи за мен и блога ми!:))
    Поздрави!:)))

    ОтговорИзтриване
  4. Вероника, точно това си мислех вчера - да направя кекс в кръгла форма и да го украся отгоре с фондана:).За коледните сладки не се бях сетила, но наистина и тях ще мога да "развеселя" с него.Чудесна идея, благодаря ти!

    ОтговорИзтриване
  5. Страхотно, радвам се.:))) Ако ми позволиш, ще ти дам още малко информация за фондана и сладките- направи си фондан с 2 плътности-един с повече пудра захар, да стане по-стегнат и с него да си чертаеш контурите на украсата,без да се разлива, а другия-малко по-кремообразен(като за тази торта)-да запълваш вътре фигурките.:))
    Ще се справиш страхотно, знам.:))

    ОтговорИзтриване
  6. Вярно, че така ще се получи по- добре, не бях се сетила.Благодаря ти, Вероника :)))!То аз съм решила и захарно тесто да правя, за покритие на някои от сладките и новогодишната торта - дано ми се получи.

    ОтговорИзтриване